نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
امروزه بخش قابلتوجهی از فیلمهای سینمایی مطرح جهان را آثار برگرفته از متون ادبی تشکیل میدهند. مطالعة رابطة میان ادبیات و سینما در اینگونه فیلمها تبدیل به یکی از حوزههای پویای دانش ادبیات تطبیقی شده است. موضوع مقالة حاضر نیز بررسی دو نسخة سینمایی از نمایشنامة بازرس آنتونی شفر است. نسخة اول در سال 1972 با فیلمنامة آنتونی شفر و کارگردانی جوزف ال. منکیهویچ و نسخة دوم 35 سال بعد (2007) با فیلمنامة هارولد پینتر به کارگردانی کنت برانا ساخته شدهاند. بررسی و مطالعة تطبیقی این دو فیلمنامه و قرار دادن آنها در برابر نمایشنامه میتواند به درک کارکردهای عناصر فیلمنامه و چگونگی فرایند اقتباس کمک کند. این مقاله سعی دارد تا با تحلیل نئوفرمالیستی دو نسخة سینمایی نمایشنامة بازرس، با هدف تعیین کارکرد عناصر تشکیلدهندة فیلمها و سپس بررسی تطبیقی نتایج حاصله، نشان دهد که چگونه تغییرات ــ هرچند مختصر و جزئی ــ در عناصر اثر مورد اقتباس منجر به تولید دو اثر مستقل از هم، با معانی متفاوت، میشود.
کلیدواژهها