بازنویسی داستان آرش کمانگیر در ادبیات معاصر ایران از پیش‌متن حماسی تا پس‌متن تراژیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

به­باور ژرار ژنت، متن ادبی می­‌تواند بازنویسی متنی قدیمی­‌تر باشد. او متن مرجع را پیش­‌متن و بازنویسی آن را پس­‌متن می­‌نامد. در بازنویسی، پیش­‌متن دستخوش دگرگونی­‌های پرشماری می‌­شود که یکی از آن­ها به نوع ادبی اثر مربوط است. آرش کمانگیر از زمرۀ داستان­‌هایی است که در طول اعصار بارها بازنویسی شده است. در این مقاله، با تکیه بر تعاریف ژنت و بررسی بازنویسی این داستان در دوران معاصر به توسط سیاوش کسرایی در قالب شعر و بهرام بیضایی در قالب نمایشنامه، نشان خواهیم داد پیش‌­متن داستان آرش که در اصل بن­مایۀ حماسی داشت، چگونه پس از پرداخت کسرایی در همین چارچوب، در بازنویسی بیضایی از شاکله‌­های حماسی فاصله می­‌گیرد و به نوع ادبی تراژدی نزدیک می‌­شود؛ چه، اگر بارزۀ اصلی ادب حماسی پرداختن به هویت جمعی و ملی است و فرد آگاهانه در خدمت جمع قرار می‌گیرد، در نوع تراژدی، اثر ادبی بر پرسش­‌هایی بی‌­پاسخ و تردیدهایی فردی متمرکز می­‌شود و بدین سان قهرمان ناگزیر در برابر جمع می‌ایستد.

کلیدواژه‌ها