درهم‌تنیدگی واقعیت و خیال: مطالعۀ تطبیقی نمایش‌نامۀ شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده و فیلم رز ارغوانی قاهره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

لوییجی پیراندللو از دو جهت در مطالعات سینمایی جایگاهی قابل­توجه دارد: نخست به اعتبار درون­مایۀ آثارش که مبتنی بر جست­وجوی مفهوم حقیقت، مرز میان واقعیت و خیال، و نسبت بین آنهاست؛ و دوم به اعتبار تأثیراتی که در حوزۀ سینما (چه در زمینۀ نگارش و چه در زمینۀ تولید) از خود به جا گذاشته است. وودی آلن هم از جمله سینماگرانی است که آثار متعددی تحت تأثیر فضای فکری پیراندللو خلق کرده است. فیلم رز ارغوانی قاهرة آلن شاخص­ترین این آثار است که مؤلفه­های مشترکی با نمایش‌نامۀ شش شخصیت در جستوجوی نویسنده به قلم پیراندللو دارد. چالش میان واقعیت و خیال که دست­مایۀ اصلی این دو اثر است همانندی‌هایی را در پرداخت این دو اثر رقم می­زند: نمایش در نمایش (سیالیت مکان)، واقعیتِ شخصیت­های خیالی در مقابل سیالیت شخصیت­های واقعی و واپس­زدگی ناشی از جنگ از آن جمله است. در این مقاله ابتدا تفکر پیراندللو و عوامل مؤثر بر این نگرش و تأثیرش بر سینما و سپس همانندی­های نمایش‌نامة شش شخصیت در جست­وجوی نویسنده و فیلم رز ارغوانی قاهره بررسی می­شود. رز ارغوانی قاهره را می­توان تبلوری از تأثیرپذیری سینما از ادبیات نمایشی دانست، چرا که در آن، آلن رؤیای پیراندللو را مبنی بر به تصویر کشیدن نمایش‌نامه­اش محقق ساخته است.

کلیدواژه‌ها